Digihulplijn

Wat is er aan de hand?

Videobellen met vrienden en familie, het online volgen van het nieuws, of het maken van een digitale afspraak bij de huisarts. Helaas is dit niet voor iedereen vanzelfsprekend. Tijdens de corona crisis worden we meer dan ooit geconfronteerd met de verschillen in de samenleving.

Het is dan ook schrijnend om te zien dat deze digitale vorm -en vaak ook de enige vorm- van contact voor lang niet alle mensen in onze samenleving vanzelfsprekend is gebleken.

“Twee en een half miljoen mensen hebben moeite digitaal mee te komen, terwijl de wereld steeds sneller gaat. We mogen deze mensen niet aan hun lot overlaten”

Staatssecretaris Raymond Knops

Digitalisering was (ook voor de coronacrisis) niet meer weg te denken in onze samenleving. Veel bedrijven en overheidsorganisaties hebben persoonlijke dienstverlening verschoven naar digitale kanalen. Even bellen met de klantenservice is steeds minder vanzelfsprekend. Digitaal is de norm. Een persoonlijke afspraak bij een loket de uitzondering.

In 2019 vonden rond de 2,5 miljoen Nederlanders het moeilijk om te werken met digitale apparaten, zoals een computer, smartphone of tablet. 1,2 miljoen Nederlanders hadden nog nooit internet gebruikt. We weten dat sinds corona het aantal mensen dat internet gebruikt is toegenomen, met name onder ouderen. Dit betekent helaas niet dat iedereen meteen vaardig is en zich zelfverzekerd voelt in die digitale realiteit.

Waarom de DigiHulplijn?

De DigiHulplijn is een gezamenlijk initiatief van maatschappelijke organisaties (Het Nationaal Ouderenfonds, SeniorWeb en de Koninklijke Bibliotheek), private partijen (VodafoneZiggo en ContactCare) en de Alliantie Digitaal Samenleven.

“Ik ben heel blij met de tablet die ik het gekregen, maar ik heb echt nog hulp nodig voordat ik zelf mijn zoon in Spanje ermee durf te bellen” 

Mevrouw Meijer, 91 jaar

Deze organisaties vinden het belangrijk dat zoveel mogelijk mensen mee kunnen doen en kennismaken met de mogelijkheden die de online wereld ons biedt. Door slim samen te werken proberen wij ervoor te zorgen dat er ook in deze tijd passende hulp en ondersteuning is. Juist voor de mensen in de meest kwetsbare posities. Hoewel er in Nederland volop mooie initiatieven worden aangeboden op dit vlak, zijn veel mensen er niet mee bekend of ervaren een drempel om hulp te vragen. Daarnaast zijn we door Corona beperkt in het bezoeken van plekken waar hulp op een fysieke locatie wordt geboden.

Hoe werkt de DigiHulplijn?

Bij de DigiHulplijn helpen getrainde, ervaren vrijwilligers mensen met hun digi-vraag. In eerste instantie richt de hulp zich voornamelijk op ouderen, maar iedereen is uiteraard welkom om te bellen met een digi-vraag. Het gratis telefoonnummer kan van maandag t/m vrijdag tussen 09.00-17.00 uur worden gebeld. De vrijwilligers nemen de tijd en komen met een persoonlijk advies om iemand op weg te helpen. Dat kan zijn door direct met een oplossing te komen, maar ook door het doorverwijzen naar passende hulp in de eigen omgeving waar mogelijk. Alle vragen zijn welkom en bellen mag zo vaak als nodig.

Inspelen op actualiteiten

Naast hulp bij algemene digi-vragen heeft de DigiHulplijn ook de ambitie om aan te sluiten op actuele ontwikkelingen. Denk daarbij aan het gebruik van de CoronaMelder, omgaan met een PGO (Persoonlijke Gezondheids Omgeving) of andere relevante thema’s waarbij digitalisering een grote rol speelt. Laat ons vooral weten op welke ontwikkeling wij nog meer kunnen inspelen. Wij zijn er om te helpen.

Help mee!

Met elkaar kunnen we mensen helpen om zich betrokken en zelfverzekerd te voelen in de digitale samenleving. De DigiHulplijn draagt daar graag aan bij. Help jij om de bekendheid van de DigiHulplijn te vergroten? Ga dan naar onze digitale toolkit en ontdek op welke manier je dit initiatief onder de aandacht kunt brengen.

Locatie:
Rummerinkhof 2
9751 SL Haren

Website:
ZorgpleinNoord

Nieuws

Nieuws

2022 Jaar van de DIVA

21 april 2022

Welkom bij het jaar van de DiVa. Wil je ook je digitale vaardigheden verbeteren? Kijk dan in de minimagazines, alle uitgaven vind je hieronder. Ben je nieuw? Kijk vooral ook in de eerdere magazines voor inspiratie en informatie, deze zijn gemaakt door ZorgpleinNoord en Zorgadvies Groningen. Werkplezier, minder frustratie en dat is het allerbelangrijkste. Het... Lees verder

Nieuwsbrieven NPZ

03 maart 2022

Hieronder vind je de nieuwsbrieven die eerder zijn verstuurd: Nieuwsbrief #14 Speciale editie > SZE # 13 Nieuwsbrief #12

OPEN DEUREN BIJ ZORGGROEP MEANDER

23 februari 2022

Met “open deuren” laten we vanuit Zorggroep Meander zien hoe we uitvoering geven aan de wet zorg en dwang. Vanuit bepaalde uitgangspunten hebben bewoners wel of geen toegang tot ruimtes. De inzet van slimme technologie helpt ons hierbij. We laten zien middels een animatie hoe we dit doen. Wil je meer weten over dit onderwerp... Lees verder

Info graphic beeldzorg TSN

22 februari 2022

Binnen TSN Thuiszorg zijn ze ruim een jaar bezig met het implementeren van beeldzorg. Geleidelijk aan neemt de bekendheid en vertrouwdheid met beeldbellen toe en ziet men de voordelen voor de client (meer privacy en vrijheid), maar ook zeker voor zichzelf (minder reistijd, efficiënter zorgmoment, meer rust in de route). Zie hier onze nieuwe infographic Bedankt voor... Lees verder

Slimme Zorg Estafette

04 februari 2022

14- 18 februari in Noord Nederland zijn wij aan de beurt. Vanuit het Noordelijk Platform Zorgtechnologie hebben we een schema gemaakt zodat jij kan zien wat er allemaal in het Noorden gebeurd. Slimme Zorg Estafette 2022 Evenementen vanuit NPZ Hieronder zie je welke evenementen verbonden zijn aan het NPZ TZA Drenthe | TZA Truck rijd... Lees verder

Terugblik expertmeeting 27 januari

03 februari 2022

Het Noordelijk Platform Zorgtechnologie startte het nieuwe jaar 2022 met een expertmeeting in samenwerking met de Digitale Stamtafel en het Groninger Zorg Akkoord (GZA). Groninger Zorg Akkoord (GZA) Rob van der Vloed bracht ons op de hoogte van zaken rondom het Groninger Zorg Akkoord (GZA) en besprak de uitdagingen en het toekomstperspectief. Interessant om te... Lees verder